Pán poslanec, zrušiť VÚC je naivný prvoplán.

Autor: Matúš Bizoň | 23.1.2017 o 17:38 | Karma článku: 2,13 | Prečítané:  630x

Ich vzrušenie prinesie do našej banánovej republiky len ďalší chaos. Hľadanie reformy verejnej správy totiž tkvie v systematických, hierarchických a celoplošných prístupoch. Nie v politických vyhláseniach.

Vzhľadom na doterajšie skúsenosti v oblasti územného manažmentu nastal pravdepodobne čas na reformu. Rušiť regionálnu úroveň vyšších územných celkov je pritom len jedna z mnohých dôležitých téz. Sama o sebe prinesie do našej banánovej republiky viac škody ako úžitku.

Modernizácia verejnej správy je prirodzený a legitímny proces. Od vzniku samotného Slovenska prešla viacerými zmenami. Na základe doterajších skúseností je potrebné k takýmto reformám pristúpiť komplexne. Už len také zrušenie – nezrušenie okresov narobilo viac škody ako úžitku. Okresné úrady sa premenovali na obvodné, následne späť na okresné. Potom pribudli ešte aj okresné úrady v sídle kraja a s transformáciou žúp na vyššie územné celky následne vznikli aj úrady krajské. Človek sa v tom zorientuje až vtedy, keď niečo potrebuje ozaj súrne vybaviť. Systém síce nepochopí, len azda nájde tie správne dvere, kde zaklopať. Pokiaľ však má pevnú vôľu. 

Na Slovensku máme 2 878 obcí. Z toho až 133 obcí má menej ako sto obyvateľov, a to nehovoriac o tom, že dve obce nevykazujú žiadneho obyvateľa. V zmysle zákona o obecnom zriadení, či iných právnych predpisov si však svoje povinnosti plniť musia. Pri pohľade na ľudské zdroje, potrebné na vedenie jednej obce, je možné analogicky kalkulovať aj zdroje finančné. Inak povedané, koľko také obce vlastne stoja. Každá má svoj život a svoje lokálne špecifiká, a preto treba k reforme verejnej správy pristupovať racionálne a koncepčne. Obecné zastupiteľstvo obce do 40 obyvateľov riadia 3 poslanci, od 41 do 500 obyvateľov zákon hovorí už o 3 až 5 poslancoch. V SR existuje  1 141 obcí do 500 obyvateľov, čo analogicky predstavuje asi 4 594 poslancov. Plus starostovia, zamestnanci úradu, štatutári obecných organizácií a výdavky s výkonom ich funkcie spojené.

Jedna krajina, 4 oblasti európskej úrovne NUTS II, 8 samosprávnych krajov, 79 okresov, 179 miest, resp. obcí so štatútom mesta a 2 699 obcí. Nehovoriac o 39 mestských častiach Bratislavy a Košíc, ktoré v tomto smere tvoria len ďalšiu duplicitu výkonu verejnej správy. Hľadanie riešenia, ktoré by malo pre túto spleť inštitúcií verejnoprospešný charakter, tkvie v systematických, hierarchických a celoplošných prístupoch. Nie v politických vyhláseniach.

Inšpiratívne je aj susedné Poľsko, kde sa podarila zlúčiť správa niekoľko malých susedných obcí do jedného funkčného celku. Potrebné je však aj dočistiť pôsobnosť obvodných, okresných a krajských úradov. Poriadok vo výkone verejnej správy a samosprávy totiž nemožno dosiahnuť inak. Dôležitý je najmä posun právomocí čo najbližšie k občanom. Optimalizujú sa tak nie len organizačné i finančné prostriedky na výkon takýchto rozhodnutí, no celý systém sa hlavne zefektívni. A áno, pán poslanec, potom kľudne zrušte aj tie VÚC. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.


Už ste čítali?