reklama

Komárno brzdí svoj vlastný obchvat

Prípravy obchvatu Komárno sa objavili na mape prioritných úsekov dopravnej politiky štátu. I keď realizácia visí na vlásku, mesto projekt odmieta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Obchvat Komárna sa začal skloňovať už v 80. rokoch minulého storočia. Historicky sa preferovala poloha nového premostenia Dunaja na východnom okraji mesta, neskôr sa pod vplyvom politických rozhodnutí usúdilo, že sa uprednostní západné premostenie. Dnes je obchvat Komárna súčasťou pripravovanej komunikácie nadregionálneho významu s označením „Cesta I/64 Komárno – hranica – Nitra – Hlohovec – D1“ a po dlhých rokoch hľadania dopravného koridoru sa Komárno konečne objavilo už aj na mape prioritných úsekov dopravnej politiky štátu. Hoci realizácia visí na vlásku, Komárno sa so svojim vlastným projektom dnes už nestotožňuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Územný plán regiónu Nitrianskeho kraja
Územný plán regiónu Nitrianskeho kraja 

V súčasnosti sa spracováva nový územný plán mesta Komárno, ktorý v etape konceptu ponúkol dve varianty obchvatu. Jednu podľa generelu dopravy mesta z roku 2009, druhú podľa dopravno - technickej štúdie z roku 2012. Na júnovom zastupiteľstve mesta však nenašiel podporu ani jeden z variantov. Pre poslancov Komárna ostáva kameňom úrazu rekreačná zóna mŕtveho ramena Váhu, ponad ktorú by mal obchvat Komárna viesť. A hoci je tento koridor súčasťou aj dnes platného územného plánu mesta ešte z rokov 2004 - 2005, ako aj územného regiónu Nitrianskeho kraja, v dnešnom zastupiteľstve Komárna už podporu nemá. Paradoxne iniciátorom takéhoto trasovania bolo vtedajšie vedenie samotného mesta Komárno. Na jeho podnet sa táto trasa dostala do lokálnej, ako aj regionálnej dokumentácie. Politické názory sa v čase menia, dopravné koncepcie by mali ostať kontinuálne. To sa však v tomto prípade nepotvrdilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

I keď je z územnoplánovacieho hľadiska racionálnejšie pôvodné trasovanie na východnom okraji mesta medzi Veľkým Harčášom a obcou Iža, základný kameň nového mosta cez Dunaja položili na západnej strane. Jeho uvedenie do dopravnej prevádzky sa predpokladá na rok 2019. Výstavbu mosta pritom urýchlila najmä iniciatíva susedného Maďarska. Potreba východného premostenie Dunaja sa týmto počinom stala viac ako otáznou.

Územný plán mesta Komárno - Koncept - 2016 (Variantné trasovanie obchvatu)
Územný plán mesta Komárno - Koncept - 2016 (Variantné trasovanie obchvatu) 

Pre obyvateľov nie je pritom podstatné, či bude projektovú dokumentáciu nového obchvatu zastrešovať Slovenská správa ciest, ktorá pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti alebo Národná diaľničná spoločnosť, ktorá zabezpečuje posúdenie jej vplyvov na životné prostredie v procese EIA. Obyvatelia potrebujú obchvat.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzhľadom na stavebný zákon, ktorý hovorí, že územný plán mesta musí byť v súlade s územným plánom regiónu, Komárno nemá dnes inú možnosť, ako viesť trasu severne od mesta a južne od národnej prírodnej rezervácie Apálsky ostrov. A teda cez časť rekreačnej zóny. V opačnom prípade by sa v príprave obchvatu vrátilo minimálne o desať rokov nazad. A aj to s nejasným koncom. V krátkosti asi nasledovne. Na úvod by muselo Komárno objednať, spracovať a zafinancovať dopravnú štúdiu variantného vedenia cesty I/64. Prerokovať ju a nájsť zhodu s SSC, NDS, úradom NSK, s okolitým obcami, ako aj s Ministerstvom dopravy, ktoré bude túto stavbu v konečnom dôsledku zrejme financovať. Následne bude potrebné iniciovať aktualizáciu územného plánu Nitrianskeho kraja. Objednať, spracovať a taktiež prerokovať. A aj v prípade kladných záverov dúfať, že ju schvália poslanci Nitrianskeho samosprávneho kraja. Zloženie budúceho župného zastupiteľstva dnes totiž ešte nepoznáme. A až v tomto momente bude možné meniť trasu obchvatu vo svojom vlastnom územnom pláne Komárna. Nuž a v neposlednom rade už len veriť, že sa u „šéfa“ rezortu dopravy o nejaké tie dve či tri volebné obdobia vlády opäť nájde vôľa pre podporu južných okresov SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa dostupných informácií po ceste I/63 prechádza denne 21 847 áut. A to sa v Komárne stretávajú hneď dve cesty prvej triedy na jednom kruhovom objazde. Doprava v meste tak komplikuje život nie len svojim obyvateľom, ale aj cestujúcim, ktorí sú nútení prechádzať priamo cez centrum mesta. Po vybudovaní obchvatu by sa však doprava v meste ukľudnila, uvoľnil by sa priestor pre nové cyklotrasy a Komárno by tak už nemuselo byť rozdelené takouto náročnou tranzitnou tepnou. Zároveň lepšia dostupnosť mesta bude generovať aj nové možnosti. Mobilné, pracovné i hospodárske.

Všetci sa zhodujú, že Komárno obchvat potrebuje. Treba si však uvedomiť, že dnes je to možné len v jedinom možnom variante. Jednoducho povedané buď mesto obetuje časť rekreačnej lokality alebo sa mu v dohľadnej dobe nepodarí odbremeniť centrum mesta od už aj tak dosť komplikovanej tranzitnej dopravy. Inej cesty niet. A s tým sa žiaľ musí mesto stotožniť.

Matúš Bizoň

Matúš Bizoň

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  28x

Autor pôsobí v ateliéri pre výskumnú a projektovú činnosť v oblasti architektúry, územného rozvoja, ekológie a informatiky geografických informačných systémov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu